perjantai 5. syyskuuta 2014

Murha on taidetta: Hitchcock: Köysi. Farley Granger: Amuck / Alla ricerca del piacere

Alussa varsinkin on ihmeellinen gay-vire. Käsikirjoitaja Arthur Laurents kertoi, kun muokkasi englantilaista dialogia amerikkalaiseksi, niin se muokkautui tahtomattaan homoseksuaaliseksi. Mutta selkeästi kyseessä on yhdessä asuvat miehet. Perustuen Patrick Hamiltonin näytelmään. Olemme lähellä Dorian Gran muotokuvaa, jossa vanhempi t. dominoiva turmeltunut mies turmelee nuoremman herkän miehen Philipin. Köysi kiristyy. Psykossa yhdistettiin ruoka ja seksi, ja ruoka ja kuolema, mutta tässä filkassa eritoten yhdistetään ruoka ja kuolema. Mustaa huumoria. Morbidia tunnelmaa. Kihelmöivää jänitystä. Kuin teatterikappale. Joskus valitetaan kun ennen vanhaan elokuvia tehtiin sisällä studioissa eikä ulkona livenä, mutta studioissa ei tarvinnut jälkiäänittää eikä poistaa muista häiriötekijöitä. Kun yö saapuu suurkaupungissa räikeät neoonvalot loistavat ihmisten kasvoille sairaan vihreinä ja punaisina.
          Gary Grant ja Montgomery Clift - nuo vellihousut - eivät halunneet rooleihin, kun kyseessä oli "se", siis homoseksualismi. Kyllä köllywoodin sensuuri on jotain jolle voi vain pieraista. Kuinka ulkokultaista ja valheellista, kaksinaismoralistista, kun ajattelee kuinka elokuvakoneisto läpikävi naisia jotka halusivat tähtösiksi. Aivan upea, eräs lempparinäyttelijäistä eli Mummyn eksoottinen femme fatale Zita Johan kertoi ekstroissa kuinka kunnioitta 42. kadun huoriakin enemmän kuin hollywoodia.
         Twistiä wistin perään. Hitchcock bluray paketti, osat 1-2: Köysi, Rope, 1948. Murha on taidetta? Friedrich Wilhelm Nietzscheä ja nihilismiä. Hitler naurettavaa arjalaisten ylivertaisuutta. IHmettelen miksi arjalaisia snatseja sanotaan komistuksista - ne natsithan näyttivä mustavalkokuvissa lähinnä nahistuneilta perunoilta... Ylivertaista älyä. Sosiopaatteja. Psykopaatteja. Pienen tilan paniikkia. Mikä on täydellinen rikos? Nietzscheähän vain luetaan, kun se on vain filosofiaa, teoriaa, sanoja paperilla, joita kerrotaan esim yliopistoissa ja muissa poikakouluissa, mutta mikä on opettajan vastuu?
         Aikaansa edellä niin teknisesti kuin emotionaalisesti. James Stewart vihdoinkin poissa mukavuusalueeltaan ;)  Myös traileri erikoinen ei pelkä elokuvan myyntiesite, vaan tässäkin Jimmy Stewart tulee lähelle katsojaa ja kertoo trailerissa mitä tapahtuu, kun illuusio särkyy...
        Sensuuri jallitus... Se... Kuinka hirveitä ihmisiä käy kutstuilla - hauska tappa vanha tuttu? Ihmisiä jotka eivät muista mistään mitään kuten kirjoista ja elokuvista, kuka näytteli missäkin... Erinomaisat huumoria ja huomioita. Ja tietenkin hirvittäviä vanhoja naisia, ja yksi aktiivinen älykäs nuori nainen  (non blonde) - joka jää tosin syrjään.
         Linkkejä: Köysi, Rope, 1948 IMDb
        Arthur Laurents  IMDb
        Patrick Hamilton IMDb tuttu myös suosikistani Kaasuvalo (1944)
        voi liittyä Loeb-Leopold case wikipedia tapaukseen
       

Tavattoman kaunis ja vakava traaginen nuormies Philip = Farley Granger 


Farley Granger IMDb tuttu myös       elokuvasta Muukalaisia junassa (1951) IMDb ja  Nicholas Rayn filmissä  He elävät öisin (1948) jossa roolihahmonsa on Bowie. Hm... Ja gialloa: Amuck / Alla ricerca del piacere (1972)








Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.