torstai 4. syyskuuta 2014

Miksi film noir viehättää minua?

Miksi film noir viehättää minua?

Miksi ( ranskalaisten kuolaavien arvostelijoiden jälkeen päin [ genren / tunnelman ] nimeämä ) film noir eli 1940-1950-lukujen amerikkalaiset mustavalkoiset, vainoharhaiset rikoselokuvat eli sotien jälkeinen illuusioton musta elokuva viehättää minua? Valot, varjot, jyrkät kontrastit, yö. Musta ja valkoinen. Savu, hämärä, huurrutetut lasiovet, savukkeen holkit, harsohatut, toimistotilat, huopahatut, kävelypuvut, sälekaihtimet, femme fatale, ja miespuolinen yksityisetsivä, joka huikkaa elämänsä.  Se on klaustrofobista, fetisististä ja vainoharhaista sotien jälkeistä urbaania 1940-luvun ja 1950-luvun elokuvaa, jossa kenenkään ei voi luottaa. Humphrey Bogart ja Lauren Bacallovat selkeitä mielleyhtymiä kovaksikeitettyine letkautuksineen, koska sodan jälkeisessä pirstaleisessa yhteiskunnassa oli pakko kovettaa itsensä, jotta selviäisi. 1940-luvun film noir elokuvissa kuten Kirjava satama on jäänteitä lännenfilmien pyssy vasten pyssyä –asetelmasta, kuten myös aikalaisessaan Myrskyvaroitus. Kumpaakin filmiä tähdittää vahva duo: Bogart & Bacall. Musta elokuva Kirjava satama To Have and Have Not, 1948, ohjaus Howard Hawks, käsikirjoitus William Faulkner - Ernest Hemingway n romaaniin perustuen ) on rantafilmi, jossa femme fatale Bacall yrittää tienata kovaksi keitettynä vamppina yökerhossa ensin grogia, ja sittemmin menolippua paremmille apajille, toimien sittemmin hyväksyttävämmin kapakkalaulajattarena, juuri kovaksi keitettyä Bogartia lumoten. Savukkeen / tulen pyytäminen on taitolaji, ja nykyisin suomaalaisissa ravinteleissa tällainen vamppaus on kiellettyä – muualla kuin terassilla. Film noirissa tupakointi oli yhtä asiaan kuuluvaa ja kiistämätöntä kuin evästen syöntiViisikko-kirjoissa. Blue Velvet ( 1986 ) toisti kauniisti päähenkilömiehen retkahtamista kohtalokkaaseen yökerhoesiintyjään. Teema on versonut huumorin puolella myös sarjassaKolmas kivi auringosta ( 1996 – 2001 ) jossa asiallinen professori muuttuu vastaavaksi kapakkalaulajattareksi.
        Tv-sarja Twin Peaks ( 1990-1991 ) taas esitteli puhtoisen dekkarin, joka törmää amerikkalaisen pikkukaupunki-idyllin kulissien taakse - ihmismielen pimeämmälle puolelle ahdistavasti porautuen. Tätä agenttia näytteli Kyle MacLachlan, joka toimi vastaavassa tirkistelijän / katsojan roolissa myös mainitussa filmissä Blue Velvet, jossa hän oli nuhteeton nuorukainen, joka goottilaisen kuvaston tavoin ei tiedä, valitako kiltti tyttö vai paha nainen…                          

      Kauhuromantiikassa tällaisessa pääroolissa on aina ennen ollut nainen, joka ei tiedä, valitako hirviö vai sankari kuten teoksissa Bram Stokerin Dracula ja Oopperan kummitus

      Eilen Criminal Minds 6x08 Reflection Of Desire jaksossa oli hyvin film noir ja Psycho tunelma ;)

keskiviikko 3. syyskuuta 2014

Noir & Giallo: Kill Bill Vol. 2,

Tarantinon Kill Bill Vol. 2 alkaa mustavalkoisena film noir rikostarinana, lipuu spaghettiwesternin hienon genreeseen kuuluvan musiikin kera, ja tietystihän hienolla David Carradine , jolla on t--vaunulla ajettu naaman yli muutaman kerran sopivan lännen filmin karut kasvot, ja hän ei kuitenkaan soita tässä kostotarinassa huuliharppua *, vaan valtavaa huilua, ja symbolisesti hän jää kyllä toista viulua soittelemaan. Tarantinon pätkä siirtyy väriin, ja samurai- ja kung fu –elokuviin, ja yleensäkin Hong Kong cinemaan, ja yakuza-väkivaltapätkiin (  yakuza = japanilainen mafia ) - kaikki arvostetut lajityypit ovat esillä, samoin nämä ei niin arvostetut eksploitaatiopätkät.  Kaiken keskuksena on Uma Thurmanin esittämä Morsian eli Beatrix Kiddo alias Musta Mamba…  Trailerin vahvat mustakeltaiset alkutekstit ( ja Kill Bill Vol. 1 elokuvassa oleva Thurmanin keltamusta nahkainen sotisopa ) vihjaavat kauniisti giallon tuntemuksesta, tuosta italialaisesta kiinnostavasta lajityypistä giallo ( = keltainen ), josta on Dario Argento on kuuluisa, hänhän kirjoitti muuten myös klassisen länkkärin Huuliharppukostaja  * ( C'era una volta il West, 1968 ) Bernardo Bertoluccin kanssa Sergio Leonen ohjatessa … Vaikka Tarantino kallistuu enemmänkin Brian de Palman puolelle versioidessaan naisesta pelottavana uhkana sairaanhoitajan varusteissa…. Giallosta eli keltaisen varottavasta väristä vielä:
        Miksi roiston pitää näyttää selkeästi roistolta, ja toisenlaiselta nykyään äänielokuvissakin??
    
       Kostavasta morsiamesta ei voi myöskään puhua mainitsematta Morsian pukeutuu mustaan –tarinaa.
       Toimiva vahva nainen oli eilen myös polttopisteessä Robert Rodriquezin hienossa spektaakkelissa Grindhouse: Planet Terror ( 2007 ), jossa Rose McGowan on vihdoin pääroolissa. Rose McGowanin omalaatuisen dekadenttia talenttia on saanut ihailla ainakin elokuvissa Doom Generation ja Jawbreaker – makea kuolema,  jossa pikaisesti vilahti myösMarilyn MansonMcGowanin silloinen mielitietty. Kuumimmillaan McGowan on myös toisessa Grindhouse –teoksen pääosassa Grindhouse: Death Proof ( 2007 ), tai noh, miltei pääosassa, mutta blondimpana ja hipimpänä. Mainstreamissa McGowan on ollut ainakin Musta Dahlia ja Siskoni on noita. Nerokas Planet Terror meinasi välillä muuttua kokonaan tv-sarjaksi, onhan siinä tuttuja, kiinnostavia naamoja sarjoista Mullan alla ja Lost. Tarantinon itsensä ylinäyttelemä ällösoturi sanoo McGowania Ava Gardnerin näköiseksi – mikä on hupaisaa zombie -elokuvassa. Onneksi palaamme takaisin elokuvan muotoon, vaikka välillä filmin leikkaus ei ole Rodriquezin huipputasoa – vai onko sekin tarkoituksellinen tyyliseikka? Ja kunnianosoitus vanhan ajan törkyfilmien monen tasoiselle suttuisuudelle…. Hirveän hauskaa on elokuvassa machokulttuurin ironisointi – lyhyt, viehättävä sankarimies Freddy Rodríguez, jonka pitäisi pelastaa maailma, ajaakin pikku pikien mopoilla… Ja ajaa todella hyvin.

Film Noir. Miksi salakytät aina rakastuvat replikantteihin?

Miksi salakytät aina rakastuvat replikantteihin?     
Pidän film noir tunnelmasta, jossa yksityisetsivä retkahtaa väärään naiseen kuten replikanttiin teoksessa Blade Runner, ja teoksessa Basic Instinct taas biseksuaaliin kirjailija-murhaajaan.. Kovaksi keitetyn rikostarinan lohkaisut ( Kirjava satamaAuringonlaskun katu )  ovat kunnollista suohon laulamista ja miltei yhtä nerokkaita kuin screwball-komediassa. Film noirin kaupunki on itsessään hirviö kuten teoksissa Sin City ja Musta Dahlia. Genreen kuuluu, että sankari, oi tuo yksityisetsivä, ainoa lahjomaton mädäntyneessä maailmassa, jossa vain gangstereilla on valtaa, saa jatkuvasti turpaansa, kolhuja ja naarmuja kuten Geena Davis juuri kotopoikamme Renny Harlinin teoksessa Long Kiss Goodnight, joka jo alan teoksia lainaavan nimenkin perusteella on kovaksikeitetyn makuista… Mutta aina hän nousee, jatkaa, kostaa – koska muistinmenetys on kiinnostava ja käsitelty aihe nimenomaan vakoojajännäreissä….
     Minulle sekä Mickey Rourke ja Humphrey Bogart ovat niitä genren dekkarin arkkityyppejä pystyyn nostettuine kauluksineen. Viime aikoina Bruce Willis on luultavimmin perinyt Bogartin manttelin – vai olisiko ironisempaa sanoa popliinitakin – esittäessään toistuvasti lahjomatonta, luotettavaa ja rouheaa perusmiestä, joka panee monella tasolla valtaa pitävät konnat kuriin esim. filmeissä Die Hard 4.0 ja Panttivanki.
Peter Hainingin toimittamat Jännityksen mestarit –sarjan rikoskollektiot Kovaksi keitetyt jaKovaksi keitetyt 2 esittelevät pulpin parhaita tekstejä, joissa rikos on taiteen laji. Mukana on tuttuja kovaksi keitettyjen tarinoiden yksoikoisia pelkästään miespuolisia suoltajia pyssy vasten pyssyä pum pum, tai painitaanpas vähän -  hm, siis kovin homoeroottiseen tyyliin kuten  Cornell WoolrichPeter CheneyElmore Leonard, Dashiell Hammett, Jim Thompson, Stephen King, Samuel Fuller, Ed McBain, Raymond Chandler, ja Mickey Spillane.
               Mikä tässä vanhan aikaisessa kovaksi keitetyssä lajityypissä on pakollisen ”maskuliinista”, verrattuna ns. ”murhamammoihin” kuten Agatha ChristieDorothy L. Sayersja P. D. James?? Ainakin näissä miesten kirjoittamissa fantasioissa, sillä fantasioiksihan näitä täytyy sanoa, koska päähenkilönä toimiva yksityisetsivä selviää kaikista kolhuista yliluonnollisen vaistonsa avulla kaiken kokeneena eikä mihinkään hurahtamatta. Kirjan toimittanut Haining jopa vertaa tätä genren arkkityyppiä supermieheksi edellä olevia kykyjä alleviivaten. Näissä miesten kirjoittamissa fantasioissa ja karikatyyreissä on kahdenlaisia typyköitä, niitä joihin voi luottaa, ja niitä toisia - naiset ovat luonnottoman kauniita. Haining tiivistää kovaksi keitettyjen kyttien syntyneen ” illuusionsa kadottaneessa I maailmansodan jälkeisessä Amerikassa. Silloin normaalikansalaiset alkoivat kokea turhautuneisuutta menetelmistä, joilla järjestäytynyt rikollisuus julkisuuden valokiilaan nostettujen gangstereiden ja palkkatappajien muodossa otti hallintaansa suurkaupungit, näiden virkamiehet ja hallinnon, täyttivät katuvieret salakapakoilla, peliluolilla ja kaikenkarvaisia alamaailman eläjiä pursuavilla paheen pesillä.  ”
       Onneksi Kovaksi keitetyt ja Kovaksi keitetyt 2 kirjoissa on mukana uusia tai ”uusia ja uusia”, mutta minulle ennen tuntemattomia kiinnostavia löytöjä – rakastanhan klonia ullakoita ja löytää jotain haurasta, ja hylättyä, ja puhaltaa pölyt, varovasti, ja lukea - kirjoittajia kutenRobert Leslie Bellem, jonka hyytävä Kuolleen miehen pää julkaistiin lehdessä ensi kertaa 1934. Novelli tuntuu inhottavalta – vaikka esittelyssä ei mainitakaan, on se kumman tuttu tarina yhdestä Hollywoodin sadistisesta näyttelijästä – jopa miehen lempinimi Skinny on väännetty humoristisesti päin vastaiseksi kuin oikeassa Hollywoodissa vastenmielisen murhaaja-näyttelijällä oli – tätä ällöttävää tapaustahan puitiin viimeksi Yle Teeman Seksin ja sensuurin valkokangassarjassa. Bellem tunsi omat taskunsa kuin Los Angelesin – paremmin kuin James Ellroy jaRaymond Chandler… Tai kirjassa ei tässä kohtaa James Ellroyta mainita, vain Chandler. Se ei ole Salomen eikä Judithin tarina, mutta silti toimiva. Toinen kiinnostava ”uusi” tuttavuus oliCarroll John Daly, jonka hypnotisoiva novelli Egyptin hurma julkaistiin lajityypin lehdessä 1928. Mikä näissä kahdessa erikoisessa tekstissä kiehtoo on tuo pakottomuus, vapaus. Vaikka kannessa mainostetaan ”pulpin parhaat” ovat tekstit lähempänä etabloitunutta kaunokirjallisuutta ( ainakin nyt – kirja julkaistiin 1996 nimellä Pulp Friction, aivan, mukana on myös legendaarisen elokuvan Pulp Fiction tekijän Quentin TarantinoKello novelli laajennettuna muunnelmana samaisesta filmistä, ja pokkariversiot on suomennettu ainakin 2000ja 2001 ) kuin varsinaista törhöistä pulppia ja kirkuvaa huttua – vaikka osa legendaarisista novelleista on julkaistu aikoinaan 1920-1940-luvuilla nimenomaan genren lehdissä, ja saanet seuraavan päivänvalon vasta tässä paketissa. Hyvä niin.
      James Hedley Chasen kiehtova rikosromaani Avain kadotukseen ilmestyi noin vuodelta 1947 nimellä No business of Mine, kerrotaan lehtimies Steve Harmasin kovaksikeitetystä näkökulmasta sijoittuneena Lontooseen joka kuvataan oudon amerikkalaiseksi. Kiinnostavinta teoksessa on se, mitä valintoja päähenkilö tekee, ja mihin luottaa. Kovaksi keitetyt 2 kokoelmassa esitellään James Hedley Chase - mukana hän on novellilla Ota tästäkin selvää.Chasen muusta tuotannosta voi mainita, kuinka itse George Orwell voi pahoin lukiessa erästäkin pahamaineista rikosromaania… Eros ja Thanatos ilkikurisesti, ja makaaberisti kilpailevat, ja kisailevat Chasen rivien välissä, ja harvoin lukee näin leijuvan letkeää, ja sujuvaa eksploitaatiota. Ja on mukava huomata kirjailijan tietävän, mikä tosiaan pyörittää maailmaa. Hänen tekstissä seksi ja väkivalta eivät ole myynnin takia, vaan pulppuavat aidommin ihmisen lihallisesta sielusta. Tyrmäävien naisten, kiiltävien ja kiitävien autojen, ja oikullisten teitten kurvit kuvataan kutsuvina ja vaarallisina…
        Rita Polsterin esittämä femme fatale Stella tuossa Kivikasvojen gangsterimusikaalissaMaitonaama on tuhma, ja ironinen viettelevä kapakkalaulajatar – jonka pitäisi olla tuskastuneena työtön – eletäänhän kieltolakia… Hän on gangsterin tytär, ja toisen gangsterin heila, mutta hän tykästyy kun kaupunkiin astuu uusi, viaton, turmeltumaton ja lahjomaton miesMaitonaama, joka ei ole viskiä haistanutkaan, ja on tullut urbaaniin 1930-luvun sykkeeseen vain kovasti töitä tekemään vain saadakseen rahat köyhän äitinsä silmäleikkaukseen – tälle luvanneena, ettei turmelukseen eikä syntiin vie tiensä… Veikeässä musikaalissa autot ovat komeita, kuten chicagolaisilla gangstereilla pitää ollakin…

Ghost Rider 2: kaikki on rujompaa

Spirit of Vengeance, Ghost Rider 2: ollaan kovin itä-euroopassa, kaikki on rujompaa, realistisempaa, Christopher Lambert!
kettinki on likaisempaa, nahkatakki rapsakampaa, eikä niin hauskaa ja makeaa kuin ameriikassa, karkkikulhossa. Mutta kyllä tässä jotain hullua vetoa on! Mukavana hauska tappa vanha tuttu:

Sankareita, vähäpukeisia viikinkejä, miehistä hikistä veristä pintaa ja road movie. Hammer of Gods.

Ostin 2€. Sankareita, vähäpukeisia viikinkejä (ainakin laajoissa ekstroissa, haastatteluissa ;)), miehistä hikistä pintaa ja road movie. Hammer of Gods. Pienellä porukalla tehty, viikingit harjoittaneet miehisten ystävyyssiteiden tekoa ennen filmausta hornan tuutissa upeassa Walesissa, ja onhan siellä viski virranna. Erikoisuutena körmy joka on kuin Ilmestyskirjan peto, kovin Marlon Brandon oloinen. Elliot Cowan on tuntunut lopettaneen söpöilyn filmeissä, ekkaa kertaa hänet ku näin, niin hän oli ihastuttava ja asiaan kuuluvasti nyrpeä Mister Darcy!

Pääosassa Charlie Bewley IMDb nauttii olla kameran edessä, myös Twilight saagassa...
Hammer of Gods IMDb   Elliot Cowan IMDb   

William Friedkin: Manaaja ja moni muu

William Friedkin: Manaaja ja moni muu, Killer Joe nyt viimeseltään.
Majaana 1973 IMDb

tuubissa juhlistettaan Manaaja elokuvan 40 wee juhlaa: William Friedkin ja Fritz Lang haastattelut 1975, osat 1-5: nämä listat ovat loputtomia, ja haastattelut mukavia viestikapuloita nerolta nerolle, ja Nicolas Winding Refn huastelluu William Friedkiniä:

maanantai 1. syyskuuta 2014

Fritz Lang: Talo joen rannalla

Kyläpä tämä filmi on vaikuttanut paljon Psykoon, talo on miltei sama, ainakin äidin/naisen naisellinen huone, verholla on tärkeä merkitys, ei tekisi pahaa kärpäsellekään... Saksalaista ekspressionismiä ja film noiria. Psykopaatti kirjailija Fritz Langin elokuvassa Talo joen rannalla. Tuupissa + Fritz Langin ja William Friedkin haastattelu vuodelta 1975. Saa katsoa vain tosi fanaatikko silmälappu päässä ;) Eye Patch Boys rules! William Friedkin  puhui hienosti myös Hitchcock boxissa