tiistai 30. syyskuuta 2014

Peter von Bagh on kuollut. Ja meille jäi vain. Kaipuun punainen hetki





Peter von Bagh Aki Kaurismäen silmin Lue lisää YLE
 

Kansalliskirjasto-lehden haastattelu 2/2012, lue lisää PDF



Peter von Baghin 8000 elokuvakirjan kokoelma Kansalliskirjastolle, Kansan Uutiset, lue lisää
 
Kulttuurivihkot: Peter von Bagh ikuisesti. Lue lisää


Elokuvahistorioitsija Peter von Bagh on kuollut ”Hän kuoli saappaat jalassa” Lapin Kansa. Lue lisää


Peter von Bagh – elokuva, kirjallisuus ja kirjasto Video. Katso lisää


Kansainvälinen elokuvaväki suree Peter von Baghin kuolemaa, Kulttuuri 23.9.2014 11:02, Silja Massa, Helsingin Sanomat, mm Yhdysvaltalainen elokuvaohjaaja  Jim Jarmusch…  Lue lisää



Kari Naskinen: Clouds of Peter von Bagh - Hämeen Kaiku. Lue lissää

Jättisarjan elokuvista tehnyt Mark Cousins: Peter von Bagh oli tulenkantaja, Kulttuuri 22.9.2014 18:35  Päivitetty 23.9.2014 0:41. Lue lisää Helsingin Sanomat



Von Baghista sanottua "Hän oli uskomaton hahmo" Helsingin Sanomat Kulttuuri 23.9.2014. Lue lisää  

Elokuvan väsymätön puolestapuhuja. Elokuvaohjaaja, tietokirjailija Peter von Bagh 1943–2014.
Lue lisää HS


4.10. Teemalauantai: Peter von Bagh, ikuisesti. Lue lisää YLE.fi



Mitä olen oppinut - Peter von Bagh, 69, elokuvahistorian professori: ”Olennaista on ihmisen oma käsiala, idea tai päälause.”
Apu Lue lissää



Peter von Baghin kirjoija kiiteltiin viimeiseen asti, Kulttuuri 22.9.2014 15:43. Lue lisää HS


Pertti Avola: Peter von Bagh oli elokuvan väsymätön puolestapuhuja KULTTUURI 22.9.2014 12:33
Lue lisää  HELSINGIN SANOMAT  Peter von Bagh 1943–2014



Helena Ylänen: Peter von Bagh määritteli suomalaisen elokuvakeskustelun Lue lisää


Peter von Bagh on kuollut

Lue lisää Antti Alasen blogista
 Lue lisää IS  
Lue lisää HS 
Peter von Bagh tuli Oulussa ihan filmihulluksi Elävä Areena

Lue lisää suosikkielokuvistani ehtymättömästä lähteestä:       ” Rakkaus on seitsemännen taiteen alkuenergia.”          Peter von Bagh: Kaipuun punainen hetki.

Peter von Bagh kirjoittaa melodraamojen olevan elokuvien suolan, ja jatkaa:  ”Melodraamat eivät myöskään kunnioita mitään. Hyvä melodraama on sillä tavalla kaksinainen, että se onnistuu olemaan samalla kertaa mielettömän konventionaalinen ja toisaalta rikkomaan kaiken…” 

Peter von Bagh: Kaipuun punainen hetki, Otava 1991 Kirjassa esitellään suosikkifilmeistäni mm: Intohimojen keisarinna, Yö voodoo-saarella, Nainen ilman omaa tuntoa, Kissaihmisiä, Humiseva harju, Casanova, Veitsi vedessä ja Kuningatar Kristiina. Ymmärtääkö merkittävistä omia latujaan luistelevista elokuvaohjaajista vain Rainer Werner Fassbinder ja Pedro Almodóvar naisen päälle, ja naisen päästä?? Toisaalta – pitääkö olla ”toisenlainen” ja itsekin marginaalissa ymmärtääkseen ja kuvatessaan ”toisenlaisia”??

Enthuaistit valkokankaan kummallakin puolella, ja varsinkin alla: Citizen Peter von Bagh, haastattelijana Antti Alanen, tapetilla Chaplin ja elokuvan lumo... Kysymyksissä oli mm kuinka oli muotia 60-luvulla verrata Chaplinia ja Buster Keatonia jälkimmäisen eduksi - kuten tuossa Bertoluccin leffassa Dreamers.

Jemina Staalon Rainahamsterin leffaruutu

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti